Нестандартні уроки логіки



Нестандартні уроки логіки

Урок логіки
2 клас
Узагальнення та систематизація знань
з теми «Судження»
 ТЕМА: Узагальнення та систематизація знань з теми „Судження"
МЕТА:
- Узагальнити та систематизувати знання учнів з теми „Судження ";
- Закріпити вміння розв'язувати задачі на припущення та метод вилучення;
- Формувати чітку , аргументовану думку учнів;
- Вчити аналізувати і робити умовиводи;
- Виховувати патріотичні почуття.
ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ  урок - подорож

ХІД УРОКУ
I.         Організаційний момент.
Девіз уроку:
«Лиш тим, хто доводить, міркує, шукає,
Логіка двері у світ відкриває»
II. Розумова розминка.

1. 2719                         каблук

72       19                      ?        ?
  
2. 7326                                                                                    23
   акула                   ?

3. *****    міра           9
        * школа            6
      ***        ранок          ?

III. Узагальнення і систематизація знань
-  Сьогодні до нас на урок логіки завітали гості відомого козацького серіалу і Чи знайомі вони вам ? Так . Вони вам запропонують логічні задачі і подивляться , чи вмієте ви міркувати , аналізувати , доводити чи спростовувати думку . Тож давайте познайомимось з нашими героями .
їх звуть Грай, Око, Тур. Перша задача, яку пропонують вам наші козаки Здогадайтесь , як кого звуть , якщо :
Тур вищий за Око, але нижчий за Грая.








- Зібрались козаки куліш варити . Допоможіть знайти , в якому горщику пшоно, якщо маємо такі написи :
Овал: пшоно
Овал: РИС
Овал: ПШОНО
або СІЛЬ





Умова : всі написи – хибні.
- Допомогли ми козакам знайти пшоно , але тут нова біда - закінчилась сіль. Діти , а ви знаєте , де брали козаки сіль ? Так , возили із Криму . А як називали козаків, які возили сіль ? Так, чумаками. Вони мали власні хури, волів, торгували сіллю, кам'яним вугіллям, цукром. Чумацтво виникло дуже давно, ще в часи Київської Русі. Чумаки були людьми хоробрими, винахідливими, кмітливими. А чи знаєте ви, як називались величезні чумацькі вози ? Ні ? Ви можете дізнатися, якщо прочитаєте зашифроване слово.
Подпись: ЖПодпись: М
Подпись: АПодпись: Р


- Так, чумацькі вози називались мажарами. Отож, запрягли наші козаки воза, знарядились у далеку дорогу, а щоб не заблукати, взяли із собою карту. Ось вона, подивіться .















 А якою дорогою треба їхати , ви здогадаєтесь , якщо розв'яжете задачу.
1. Поїдеш праворуч — трапиться якась пригода.
2. Поїдеш ліворуч - зустрінеш смерть.
3. Поїдеш прямо - потрапиш у Крим.
Умова : всі написи - хибні.
- Їдуть наші козаки , їдуть , аж тут на дорозі лежить Змій Горинич . Розлігся посередині - не об'їдеш ! Що робити ? А Змій говорить : „ Ну що , козаки , не хочу я з вами битися , старий я вже став , але ж який мудрий ! Напевно мудріший за вас. Адже у вас по одній голові, а в мене аж три , значить я втричі за вас мудріший . Не вірите ? Давайте так з вами домовимось . Ви загадуєте мені загадку, якщо я не відгадую - проїжджаєте з миром , а якщо розгадаю - з'їм . " Нема чого робити козакам - згодились . І загадали вони Змію таку задачу .

Як відомо, козаки — люди талановиті. Вміють і гарно співати, і завзято танцювати . і грати на різних музичних інструментах. Здогадайтесь, хто з наших козаків — Ока, Грая, Тура — співак, танцюрист та скрипаль, якщо :
1. Око, співак і музикант - побратими.
2. Співак – старший за Ока, а Тур - наймолодший.

- Думав, думав Змій - не може розв'язати задачі. Прийшлося йому пропустити козаків з миром. їдуть вони далі, аж тут річка . А через річку міст, але поламаний. І річка неглибока, і воли води не бояться , але козаки все таки вирішили полагодити міст, адже їм треба буде назад вертатися . Як на вашу думку чому козаки вирішили полагодити міст ?

Бо козаки їхали по сіль.

- Їдуть далі, аж і вечір на землю спускається. Пора вже й перепочити. Аж бачать вогнище. Під'їхали, а там їх товариші - козаки Чуб і Крутивус. Зраділи вони зустрічі, поснідали, поспівали чумацьких пісень . Аж тут виникла суперечка : хто з них найшвидший. І вирішили влаштувати змагання з бігу . Скажіть , хто ж з козаків - Око, Грай, Тур, Чуб, Крутивус – найшвидший.
1. Око прибіг першим, а Грай був четвертим.
2. Тур прибіг другим, а Грай - четвертим.
3. Тур був другим, а Око - третім. 
4. Чуб прибіг першим , а Крутивус — другим.
5. Крутивус - третій, а Чуб — четвертим.
               Умова : кожне судження має одну частину істинну. одну - хибну.
- Переночували наші козаки , добре відпочили і вирушили далі в дорогу . Недовго й їхали , коли бачать - аж місто на березі Чорного моря . Приїхали нарешті. Але як зайти до міста ? Брама зачинена . До міста пускають тільки самих кмітливих А як дізнатись , хто самий кмітливий ? Дуже просто . Треба розв'язати задачу . Ось вона .
Знайдіть в якій з трьох скринь лежить ключ від брами ?
Подпись: Тут  
ключ
Подпись: Ключ у третій скриніПодпись: Друга скриня порожня





Умова : всі написи хибні

III Підсумок уроку :
- Ось і підійшла наша подорож до кінця . Але козаки приготували для вас ще одне завдання . Вони зашифрували лист, в якому дають оцінку вашій роботі. Якщо вам цікаво - розшифруйте його.

*       и
**     т
*-      в
*-*    д
*/      о
*/*    р
/*      л
/*/*   п
/*/     м
*/*    с
-*-     ц
+*+   і

*-  *
/*/*   */*   */   */*   */
/*/  */   /*   */   *-*   -*-   +*+    !!











Урок-казка
«Вивчаємо логіку з
Колобком»
Тема : Вчимося логіки з Колобком. Визначення понять
Мета:
§  закріпити уявлення про процедуру визначення поняття через найближчий рід і видову відмінність;
§  показати на прикладах сутність поняття «найближчий рід», «видова відмінність;
§  активізувати пізнавальну активність учнів;    
§  сприяти розвитку допитливості, кмітливості, спостережливості;
§  розвивати логічне мислення;
§  виховувати почуття толерантності

Хід уроку
I        Вступне слово вчителя
- Добрий день ! Сьогодні ми з вами знову зустрічаємось на уроці логіки. Пригадайте, чому вчить логіка ? Так, міркувати, мислити, думати.

II       Робота по темі.
1 Логічна розминка
- Як від постійних занять фізкультурою міцніють м'язи , так і від постійних тренувань у розв'язанні різноманітних логічних задач міцніє наш
розум. Отже, логічна розминка.




















г) КТ – КІТ                              д) МЛТ – МОЛОТОК
    СК - ?                                        КЛС - ?
                                         
                                            сорт
е) спорт  
                                  ?


II . Робота по темі
- Сьогодні я вас запрошую ... А хочете знати куди? Розшифруйте зашифроване слово і взнаєте.
Подпись: ЗПодпись: К

Подпись: АПодпись: У


- То куди ми з вами помандруємо ? Вірно, в казку. А якщо хочете взнати, хто головний герой казки - розшифруйте слідуюче слово.



Л
Б
К
О
 


То хто ж головний герой казки ? Вірно, Колобок.

- Спекла баба Колобок. Поклала на підвіконня, щоб охолов . А Колобок вдався на диво незвичайний. Мало того , що непосидючий, а ще й допитливий . Скочив на вікно і покотився доріжкою. Біжить, біжить, а назустріч йому звір.








- Ти хто ? - питає Колобок
- Я – зайчик
- А хто такий «зайчик»?

- Діти, поясніть Колобкові, хто ж такий «зайчик» ( Зайчик - невеличка дика тваринка , яка харчується травою , має довгі вуха , має шерсть - влітку сірий, а взимку – білий )
- А куди ж ти біжиш ? – питає  Колобок
- До лісової школи
- А що таке «школа» ?
Діти дайте визначення поняття «школа» ( Школа - приміщення, в якому вчаться діти )
А чому тебе там вчать ?
А ось розв'язувати приклади, хочеш покажу ?

* + * = **            О* - О = ?

-                           Біжить Колобок далі. А назустріч йому Вовк. Діти, поясніть Колобкові хто такий Вовк, ( Вовк - хижа тварина, яка харчується м'ясом , живе зграями, має довгі ноги, тіло покрите шерстю ).















-                           Вовчик теж дав нашому Колобкові завдання, поможіть їх розв'язати.

1. Вилучи зайве слово
Лисиця, вовк, синиця, ведмідь
Сорочка, черевики, плаття, пальто
Дівчинка, хлопчик, крокодил, батько
Дуб, береза, ромашка, тополя
Жовтий, зелений, синій, понеділок
2. Дай родове визначення кожній групі слів і продовж ряд
Молоток, пилка, рубанок .......
Суп, каша, котлета, ... - ...
Понеділок, вівторок, середа, ...
Орел, коршун, сокіл,... - ...
Україна, Росія, Німеччина,... Літо, зима,... - ...
Червень, липень, ... - ...

- Біжить наш Колобок далі, а назустріч йому Лисичка. Діти, поясніть Колобкові, хто ж така Лисичка (Лисичка - хижа тварина, яка має довгий пухнастий хвіст, рижа за забарвленням, її вважають дуже хитрою ).















 І Лисичка  запропонувала Колобкові завдання . Чи не допоможете йому вирішити їх ?

1 . Доповни поняття так, щоб визначення було правильним
Капці — те, що носять
Зима — це коли холодно
Корова - свійська тварина, яка має хвіст і роги

2. Розстав слова так , щоб вийшло визначення поняття

Назва
Це ( родова ознака )
Склад
Дії
Продавець



Жираф



Собака



Папуга



Яка має товар,
людина,
 продає його,
тварина,
 птах,
 має довгу шию,
свійська тварина,
має різнокольорове пір’я
         має губи і хвіст
         охороняє житло,
        зриває листя з високих дерев

З.  Дай визначення поняттям
Кішка —
Морозиво –
Вчитель –
М'яч –


4. Підбери загальне поняття
Математика – урок, число, наука, арифметика.
Весна – сонячна погода, пора року, відлига, тане сніг
Ніч – темрява, час доби, день, коли сплять
Береза бруньки, дерево, рослина, білий стовбур, росте в лісі
Пшениця – колосся, зернова культура, хліб, їжа, крупа.

ІІІ Підсумок уроку
-                           Сподівались Колобкові завдання і вирішив він теж вивчати логіку. А що таке логіка? Сформулюйте поняття.

                      урок                                    мислити

Логіка           наука     яка вчить              говорити
                    
                      Казка                                    співати

- А для того щоб взнати, як ви працювали на уроці, вилучіть букви, які повторюються.

О Д С У О Ж С О

Д К О З Б К Р З Е К







Дай визначення кожній групі,
продовж ряд

Молоток, пилка, рубанок… –

Суп, каша, котлета… –

Лялька, м’яч, дзиґа …–

Понеділок, вівторок, середа …  –

Україна, Росія,  Англія … –

Літи, зима, … –

Червень, вересень … –





Ох, яка цікава штука,

Друже, логіка – наука!

Ти бажаєш зрозуміти

Чом на світі добре жити?

І чому, з яких причин

Десять більше, ніж один?

Хто із друзів найспритніший?

Хто тобі листа напише?

Все узнаєш, коли в логіки спитаєш!





Вилучи зайве слово


Лисиця, вовк, синиця, ведмідь

Сорочка, черевики, плаття, пальто

Батько, мати, кішка, син

Дуб, береза, ромашка, тополя

Жовтий, зелений, синій, понеділок


Підбери загальне поняття
Математика —урок, число, наука, додавання
Весна - сонячна погода, пора року, тане сніг
Ніч - темрява, час доби, день, коли сплять
Береза - бруньки, дерево, білий стовбур, росте в лісі
Пшениця - колосся, зернова культура, хліб, їжа, крупа






Об’єднання двох множин – це нова множина, яка складається з елементів, що належать одній множині, другій множині та одній і другій множині разом










Множина В є підмножиною множини А в тому випадку, коли кожен елемент множини В є одночасно елементом множини А












   Лиш тим,
       хто доводить,
              міркує, шукає,
Логіка двері
         у світ відкриває


Капці – це те, що люди носять вдома
Шуба – одяг, який ми носимо
Учень – той, хто ходить щодня до школи
Трикутник – геометрична фігура


Перерізом множин А і В називають множину, в яку входять тільки ті елементи, які одночасно належать множинам А і В

Л
Б
К
О




К
З
У
А

   *



                    








МЛТ ---- МОЛОТОК

КЛС ----


 КТ                         КІТ


 С І К



                                урок                      співати
ЛОГІКА – це наука, яка вчить говорити
                         казка                    мислити







                                                           СОРТ
СПОРТ
                              
  


Овал: ●+ ● =





Подпись: ●
 
 –          = ●
                                                                    






+≈≈≈ =
 –  =




                   –  + =


Урок розвитку логічного мислення

Тема : В королівстві Мудрагелії
Мета :
§  Закріпити і узагальнити знання з логіки за 2 клас
§  Розвивати і удосконалювати навички аналізу, синтезу навчального матеріалу , уміння робити висновки
§  Виховувати увагу , спостережливість . уміння працювати в парі, почуття колективізму, взаємодопомоги

Обладнання :
Символічна карта, таблиці анаграм , ребуси , індивідуальні набори танграму «Колумбове яйце»

Хід уроку

І Організація класу
- Добрий день , діти ! Сьогодні у нас підсумковий урок логіки . Але це буде незвичайний урок , а урок - пригода . А в яку пригоду ми з вами потрапимо , ви зараз дізнаєтесь .
В країні Мудрагелії
Жив собі король,
І логіка в житті його
Важливу грала роль.
Він сина мав Розумничка,
Та не минув біди ,
І клич про допомогу
Прислав до нас сюди .
Віддавна в Мудрагелії
Всі звикли працювати,
І мислити логічно,
І мозок тренувати .
Та невідомо звідки
На них напало лихо .
І стало в Мудрагелії
Незвично тихо — тихо
То злий чаклун
Покрав думки
У мудрих мудрагельців
Перетворити їх хотів
На роботів - пришельців .
Бездумні щоб вони були ,
Покірні й некмітливі,
І неуважні і сумні,
і зовсім несміливі.
А ще Розумничка украв
І заховав у замку,
Драконів триголових злих
Поставив біля ґанку.
Послання шле він королю :
«Невдовзі світ я захоплю,
Адже ніхто не зможе
Складні завдання розв'язать
І цим мене на вік здолать
Ніхто вам не поможе »
У розпачі тепер король,
Не знає як і бути,
Щоб королівство оживить
І сина повернути.
Хто допоможе їм в біді - 
Думки поверне враз ?
Це дружний і кмітливий,
Веселий другий ... ( клас )
- Отже , вирушаємо рятувати Розумничка. Шлях буде наш нелегким і тернистим Ми побуваємо в різних місцях. І розколюючи один за одним міцні горішки знань, знищимо зілля чари чаклуна. Але будьте готові до всього Раптом чаклун завітає і сюди. Тому покажіть всі свої знання, вміння, розум, фантазію, кмітливість і спостережливість. За кожну відповідь ви отримаєте фішки. А в кінці пригоди посічемо , хто доклав найбільше зусиль для врятування Мудрагелії.
Королю вділося дістати карту, за якою рухався злий чаклун. Отже, вперед !

II       Загадкова галявина
- Спочатку ми потрапляємо на загадкову галявину .Адже всім відомо , що загадка - то мудрості кладка .
1. Хто поруч іде , а сліду не лишає ?
2. Мов яскравий літачок, сіла квітка на сучок . Хто це ?
3. Хто найперше входить в дім , потім всі хвостом за ним ?
4. Маленьке , сіреньке , хоч якого кота з місця стягне ?
5. У нашої бабусі сидить звір у кожусі, проти печі гріється , без води
умиється ?
6.      Що то за гість , що темноту їсть ?
- Молодці! Ви були кмітливі і відгадали всі загадки .

III      Стежина анаграм
-   А зараз ми опинились на стежині анаграм ( Діти відгадують анаграми - теремок колосок , колобок )
-        Що об'єднує всі ці слова ? ( це назви казок )
-        Отже , поринаємо у світ казок. Відгадайте назву казки .
1. Вигнав дід козу із хати
Та й пішла вона блукати
В Зайця хатку відібрала.
Всі козу ту виганяли
Рак козулю ущипнув,
Зайцю хатку повернув

Підробив він голосок,
Став малим співати.
Здогадалися вони :
Вовк — не наша мати.

- А тепер злий чаклун вимагає, щоб ви пояснили йому ,хто такий вовк , коза ? ( Діти дають визначення поняттям )

IV Місто Міркувань
- Перед нами місто Міркувань . Посередині міста стоїть бочка. За легендою, колись давно великий грецький мудрець Діоген жив у такій бочці, бо саме там в його голову приходили найрозумніші думки. І для нас тут залишилися цікаві завдання . Отже, заморочки із бочки.
1. Якщо качка важить 3 кг коли стоїть на одній лапі, то скільки вона важитиме, коли стоятиме на двох лапах ?
2. Що важче : 1 кг заліза чи 1 кг пуху ?
3. Оля старша за Максима на 3 роки . На скільки років Оля буде старша за Максима через 5 років ?
4. На дереві сиділи 4 синиці і 6 горобців. 5 пташок полетіло. Чи міг бути серед них хоя один горобець ?
5. В одному місці стоїть хлопець, в іншому - другий. Посередині півень зніс яйце,  Хто перший його схопить ?

V Озеро Кмітливих
-        Ми йшли, йшли і дійшли до озера Кмітливих. Що ж робити , як перейти річку ? Нам допоможе птах Логікус, що значить «Мислячий » . Цього птаха ми складемо із «Колумбового яйця ». До речі Колумб - великий мореплавець , який відкрив Америку . ( Робота у парах )

VI. Острів Ребусів
-        Наші птахи втомилися і роблять зупинку на острові Ребусів . Доки вони відпочивають , ми відгадаємо ребуси і тим самим зарядимо наших повітряних друзів енергією .

VII Долина Загублених чисел
- Ми потрапили у досить сумне місце - долину Загублених чисел і нерозв'язаних задач . все тут завмерло : не ростуть рослини , не співають птахи . Щоб оживити цю долину слід знайти всі загублені числа і розв'язати задачі.
1. У 2 носорогів 2 роги . Скільки рогів у 10 носорогів ?
2. Скільки разом крил у 7 страусів і 1 папуги ?
3. 6 козликів б’ються ріжками . Скільки ріжок у цих забіяк ?
4. Скільки жуків мають 18 вусиків ?
- Ми знайшли всі числа . І погляньте як ожила долина. А ми знову вирушаємо в дорогу, бо темному замку чекає нашої допомоги Розумничок , а з ним - всі Мудрогелії.

VIII   Королівство Мови
-        На нашому шляху - королівство Мови і його королева запрошує нас на бал , інакше не можна пройти через її землі. на цьому балу крім танців грають у фанти . Нам дісталися ось ці :
1.  Замініть одним словом :
Сильна метелиця
Велике нещастя -...
Сильний дощ
Буря в морі - ...
Дощ з блискавкою - ...

2.      Про яких тварин йдеться мова ?
Лігво ( вовк ) , отара ( вівця ), ключ ( журавлі) , табун ( коні), хобот ( слон ), барліг            ( ведмідь ), дупло ( білка )

3.       Поясніть природні явища
          Льодохід - коли річка ...
          Снігопад - коли з неба
          Засуха - коли сильно ...
          Листопад - коли...

IX     Провалля
-        Та дорогу нам перериває провалля. Якже вийти з цього становища ? Що можна придумати ? ( Діти називають свої пропозиції ) Так, ми зможемо побудувати місток, якщо закінчимо логічний ланцюжок .
Манну крупу зробили з пшениці, а олію - з ...
Суниці - ягоди , а опеньки - ...
Осінь пахне грушами , а весна - ...
Калина - кущ, а верба - ...
Якщо сьогодні четвер , то завтра - ...
Сонце , зорі, камінь - нежива природа, а тварини , люди , рослини -

7.      Пшениця росте у полі, а яблуня - ...
8. Ластівки висиджують яйця , а зозулі - ...

X . Замок чаклуна
-        Ось ми й підійшли до гори , на вершині якої замок чаклуна . Ми розвіяли всі чари . Але залишилась одна перешкода. Щоб визволити Розумничка, слід закінчити його портрет ( Діти працюють із симетричними малюнками , на яких виконана ліва половина портрета )

XI. Підсумок
- Кожний із вас закінчив портрет і сталося диво . Дракони перетворились на добрих і милих домашніх тварин . А чаклун тріснув від злості. Розумничок повернувся додому і королівство Мудрагелія знову зажило веселим і цікавим життям . Хлопчик виносить подяку всім володарям фішок .
Відмінно ! Прекрасно ! Я горжусь вами !
Досить добре ! Вітаю з успіхом !
Ви вже багато чому навчилися ! Молодці !

-        А в кого фішок немає , він говорить : «Не сумуйте ! Старайтеся і у вас все вийде !»

XII Рефлексія

- Ось і закінчилась наша пригода .
- Чи сподобалась вона вам ?
- Що було найцікавіше ?
- Чого навчила вас ця пригода ?

























Сева100поль












Е 100 нія










Сви 100 к








Пі2л










Пі100лет








Ш3х











Ли100к










По100вий










1иця





                                              












Множина Переріз множин
(урок логіки 3 клас)
                                    



Тема : Множина. Переріз множин

Мета :
-   дати учням поняття "множина " , "переріз множин" ;
-   вчити зображати множини за допомогою кругів Ейлера ;
-   закріпити вміння розв'язувати задачі на вилучення ;
-   розвивати логічне мислення , вміння аналізувати ;
-   виховувати почуття толерантності, впевненості у свої силах

Девіз уроку :
Не бійся помилятися , бійся повторювати свої помилки.

Хід уроку
I.         Організаційний момент
Знайомство учнів з темою, метою, девізом уроку.

II.        Повторення вивченого
а) Логічна мозаїка 1. 7541 *  ***   15


б) задача на вилучення
Умова задачі
Вороненко, Петренко, Любаренко та Соменко - талановиті юнаки. Один із них танцюрист, другий - художник, третій - співак, четвертий - письменник . Ось що про них відомо :
1. Вороненко і художник були в театрі саме тоді, коли співак виступав там з концертом .
2. Петренко і письменник учора відвідали художника .
3. Письменник написав біографічну повість про свого друга Соменко і збирався написати про Вороненка .
Назви прізвище танцюриста, художника, співака, письменника.

III Нова тема
- Прочитайте словосполучення :
Букет квітів
Коробка олівців
Купа листя
Череда корів
Клас учнів
Набір іграшок
Парк дерев
- Прочитайте слова, набрані курсивом. Що вони означають ? (Що ми розглядаємо багато предметів )
- А чи можна ці слова переставити місцями і сказати, наприклад, (букет             олівців, набір корів тощо ) ? (Ні)
- Але усі ці слова можна замінити одним словом , яке теж означає багато предметів . Це слово - множина .
- Давайте прочитаємо ці словосполучення , замінивши виділені слова словом МНОЖИНА .
- Отже , що ж означає поняття "множина " ?

IV Завдання на закріплення
1. Об'єднай об'єкти у множини і назви їх
Диван , стілець , шафа - це множина         ____________________________________
Липа , береза , клен , осика - це множина ________________________________
Оленка , Даринка , Маринка - це множина        _______________________________
1,5,8,10,15 - це множина         ______________________________________________
Квадрат , коло , трикутник - це множина ________________________________
Червона хустка , червоний олівець , червоне яблуко - це множина      ___________

Всі предмети, які входять до множини, називаються елементами множини

-   Давайте порахуємо, скільки елементів має множина меблів, дерев

2. Назви елементи таких множин :
    Множина круглих предметів _______________________________________  
    Множина синіх предметів__________________________________________  
    Множина квітів __________________________________________________
    Множина птахів __________________________________________________

- Зображати множини прийнято кругами , які носять назву кругів Ейлера

3. Зобразіть дві множини
А - множина чисел 1,2,7,9
В - множина чисел 5,7,11,30,40
- Що можна сказати про ці множини ? ( Множина А чотири елементи. Множина В - 5 елементів. Множина А - всі числа одноцифрові . Множина В - як одноцифрові, так і двоцифрові )
- Чи є щось спільне у цих множинах ? ( Так , елемент 5 )
- Якщо множини мають спільний елемент , тобто елемент , який належить обом ( або кільком ) множинам одночасно , то зображення за допомогою кругів Ейлера це буде мати такий вигляд :

Переріз множин – нова  множина, яка складається з елементів, що належить обом множинам

4. Покажіть співвідношення між множинами :
А - множина слова "школа"
Б - множина слова "школяр "

- Які букви повинні бути у перерізі цих множин ?

5.         Елементи множин А і В є точки . Роздивись малюнок , на якому за
допомогою Ейлера зображено множини А і В . Дайте відповідь на
запитання


- Скільки елементів має множина А ?      
- Скільки елементів має множина В ?      
- Скільки елементів тільки в множині А ?
- Скільки елементів тільки в множині В ?
- Скільки елементів у перерізі множин ? 

6. На святі Наталка , Петрик і Маринка читали вірші . Маринка , Тарас , Оленка та Іванко танцювали . Розташуй елементи в множинах , якщо А - множина дітей , які читали вірші , а множина В - множина дітей , які танцювали .
На занятті математичного гуртка Василько і Марійка розв'язували задачі, а Сергійко, Марійка та Наталочка - приклади . Покажи співвідношення цих множин .


V         Підсумок уроку
- Перевір себе. На скільки запитань ти можеш дати відповідь .
1. З якими поняттями ти сьогодні познайомився ?
2. Що таке множина ?
3. Що таке переріз множин ?

VI        Домашнє завдання
- Дайте відповідь на наступні запитання , розмірковуючи не більше ЗО секунд .
1. Кожне колесо автомобіля проїхало 10 км Скільки км проїхав автомобіль ?
2. Мене звати Денисом . У моєї рідної сестри лише один брат . Як його звати ?
        3. В отарі 100 овець . Усі, крім 7, втекли. Скільки залишилось ?
4. Що важче : кілограм пуху чи кілограм заліза ?
5. Лежало дві монети на суму 15 копійок . Одна монета - не п'ятак . Що це за монети ?
6. Вимкнули електроенергію . Людина заходить до темної кімнати . На столі стоїть свічка , лампа . Що вона запалить у першу чергу ?
7. Чи може дощ іти два дні підряд ?
8. Котру годину показує годинник , якщо його стрілки спрямовані у протилежні сторони і показують ціле число ?
9. В яку бочку не можна налити води , навіть якщо вона без дірок ?
  

Немає коментарів:

Дописати коментар